Prosba lektora o milosť vytrvalosti:
Všemohúci Bože, Ty si ma prijal konať službu lektora, požehnaj ma, aby som čítal závažné slová Sv. písma a podľa nich aj žil. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.
Pozrite si aktuálny rozpis lektorskej služby na tento mesiac.
Prijmi aj ty pozvanie a zapoj sa do lektorskej služby počas sv. omší v Sanktuáriu Najsvätejšieho Tela Pána alebo kláštornom kostole.
Už podľa veľmi starej cirkevnej tradície, v súlade s rozdelením liturgických funkcií, biblické čítania prednáša (okrem evanjelia) lektor, ktorý vykonáva svoju vlastnú funkciu aj v prípade, že sú na liturgii prítomní aj posluhujúci vyššieho stupňa. Od čias Tertuliána patrí lektor medzi duchovenstvo. Má byť náležite pripravený a schopný dobre predniesť text. Keď číta lektor vtedy je zrejmé, že aj celebrant patrí k poslucháčom Božieho slova. Lektor môže predniesť úmysly všeobecnej modlitby a niekedy aj žalm. Lektor má milovať Sväté písmo, študovať ho a často ho čítať. Dnes sa lektorát chápe ako služba (ministerium), ktorá je popri diakonáte, podobne ako akolytát určovaná aj laikom.
Cieľom lektorského čítania je čítať Božie slovo nahlas tak, aby poslucháči mohli slovo počuť zreteľne, rozumeli jeho významu a boli pohnutí v hĺbke svojich sŕdc zjavením Boha. Lektorov hlas sa stáva Božím hlasom; lektor je hlasom Krista. Sila v Slove, ktoré lektor ohlasuje, je sila Ježiša samého.
Vo farnosti Stropkov pôsobia 2 skupiny lektorov. V Sanktuáriu pri čítaní Božieho slova slúži:
V kláštornom kostole Božie slovo číta 11 lektorov jednotlivcov.
Rozpis lektorskej služby na aktuálny mesiac nájdete v oznamoch.
Sviatosť birmovania tvorí spolu s krstom a Eucharistiou jeden celok sviatostí uvádzania do kresťanského života“, ktorého jednotu treba zachovať. „Preto treba veriacim vysvetliť, že prijatie sviatosti birmovania je potrebné na dovŕšenie krstnej milosti. Veď pokrstených „sviatosť birmovania dokonalejšie spája s Cirkvou a bohato ich obdarúva osobitnou silou Ducha Svätého, takže sú ako praví Kristovi svedkovia väčšmi povinní šíriť a brániť vieru slovom i skutkom“. (KKC 1285)
„Ja som vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie.“
(Jn 11,25)
Katolícky pohreb je poslednou službou zosnulému, pri ktorej sa Cirkev s pozostalými modlí za jeho dušu a s vierou vyznáva: „Očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku.“ Pohreb je svätenina. Je potrebné chrániť sa takých zvyklostí, ktoré nemajú miesto v kresťanskom pohrebe alebo priamo odporujú viere vo vzkriesenie mŕtvych a večný život. Pri pohrebnom obrade možno predniesť rozlúčkové prejavy. Cirkevné predpisy v nových schválených obradoch určujú, že to má byť v závere pohrebu nad hrobom a po dohode s kňazom.
K nahláseniu pohrebu na farskom úrade je vždy potrebný List o prehliadke zomrelého, ktorý vystaví lekár a potvrdí matrikár.
V kancelárii FÚ sa dohodne termín pohrebu a spíšu sa základné údaje o zosnulom (zosnulej) a pozostalých. Taktiež sa dohodne aj termín odslúženia pohrebnej sv. omše, ak si ju rodina želá.
Zvonenie, službu kantora a miništrantov si pozostalí dohodnú s kostolníkmi.
Modlitby za zomrelého (zomrelú) budú po večernej sv. omši v Dome smútku alebo v kostole.
KKC 1601 „Manželskú zmluvu, ktorou muž a žena vytvárajú medzi sebou celoživotné spoločenstvo, zamerané svojou prirodzenou povahou na dobro manželov a na plodenie a výchovu detí, povýšil Kristus Pán medzi pokrstenými na hodnosť sviatosti.“
Náuka Cirkvi o sviatosti manželstva:
Katechizmus katolíckej cirkvi – Druhý oddiel, Tretia kapitola, 7. článok
1. Čím skôr nahlásiť na farskom úrade (FÚ) termín a čas sobáša. Za normálnych okolností je nahlasovanie sobáša koncom roka - v mesiaci december – rok pred termínom sobáša, ktorý bude v nasledujúcom roku. Napr. termín sobáša je október 2019, nahlasovanie je v decembri 2018.
2. Ak sa rozhodnete pre sobáš počas roka, nahláste sobáš na FÚ aspoň 3 mesiace pred termínom sobáša.
3. V prípade, že neskôr zmeníte termín alebo čas sobáša, resp. ho zrušíte, okamžite túto zmenu oznámte na FÚ.
4. Najneskôr 3 mesiace pred sobášom je potrebné na FÚ spísať cirkevnú sobášnu zápisnicu. Spísanie sobášnej zápisnice si telefonicky alebo mailom dohodnite s kňazom, ktorý má na starosti prípravu sobášnej zápisnice (momentálne je to dekan). Spísanie sobášnej zápisnice je mimo úradných hodín farskej kancelárie!!!
5. V prípade zahraničného sobáša je potrebné spísať zápisnicu aspoň 6 mesiacov pred sobášom.
6. Pri sobáši s nepokrstenou stránkou alebo pri sobáši so stránkou iného nekresťanského náboženstva (žid, moslim atď.) alebo pri sobáši s kresťanskou nekatolíckou stránkou alebo pri sobáši s inou prekážkou, vtedy je potrebné spísať zápisnicu aspoň najneskôr 3 mesiace pred sobášom a snúbenci si majú si medzi sebou ujasniť otázku viery a výchovy svojich budúcich detí (tzv. kautely sú podmienkou k žiadosti o dišpenz alebo povolenie sobáša z ABÚ v Košiciach).
K spísaniu sobášnej cirkevnej zápisnice potrebujete tieto doklady:
• Krstné listy obidvoch snúbencov (ak ste neboli pokrstení v našej farnosti). Krstné listy nesmú byť viac ako 6 mesiacov staré. Ak niektorý zo snúbencov nebol pokrstený, potom treba doniesť rodný list.
• Ak ste mali už predtým cirkevný sobáš, doložiť „Doklad o neplatnosti predošlého manželstva“.
• Ak ste rozvedený (-á), doložiť „Kópiu rozsudku o rozvode civilného manželstva“.
• Ak ste mali civilný sobáš, doložiť „Sobášny list“.
• Ak ste vy alebo váš partner vdovec (vdova), je potrebné predložiť „Svedectvo o smrti predošlého manžela (manželky)“.
7. Po spísaní cirkevnej sobášnej zápisnice na FU odporúčame (pre ekonomické využitie času snúbencov) v ten istý pracovný deň spísať „Žiadosť o uzavretie manželstva“ na štátnej matrike, kde je potrebné mať platný OP a rodný list.
• V prípade, že máte vysokoškolský titul a nemáte ho zapísaný v OP, doniesť na matriku originál diplomu k nahliadnutiu (ak chcete mať titul uvedený na sobášnom liste).
8. Absolvovať kurz prípravy na sv. manželstva - Škola snúbencov. Termín kurzu bude v našej farnosti vyhlásený vo farských nedeľných oznamoch. Tí, čo dlhodobo žijú alebo pracujú mimo našej farnosti si môžu urobiť Školu snúbencov v meste, kde sa nachádzajú. Odporúčame mladým párom, aby si urobili „Školu snúbencov“ vopred, aj rok pred sobášom. Je to nielen dobrá príprava na prijatie sviatosti manželstva, ale učí mladých pracovať na prehĺbení ich vzájomného vzťahu a spoznávať, či toto rozhodnutie je Božia vôľa!!! Bližšie informácie sa dozviete na farskom úrade alebo na https://www.rkfustropkov.sk/spolocenstva/skola-snubencov.html alebo na http://rodina.rimkat.sk/ .
Informácie o Škole snúbencov nájdete TU
Aktualizované 20.7. 2019 - M. Kyšeľa, farár - dekan
KKC 1536 „Posvätný stav (Ordo) je sviatosť, (KKC 860) vďaka ktorej sa poslanie, ktoré Kristus zveril svojim apoštolom, naďalej vykonáva v Cirkvi až do konca čias. Je to teda sviatosť apoštolskej služby. Zahŕňa tri stupne: stupeň biskupov (episkopát), kňazov (presbyterát) a diakonov (diakonát). [O ustanovení a poslaní apoštolskej služby zo strany Krista pozri č. 874 – 896. Tu sa hovorí len o sviatostnom spôsobe, ktorým sa táto služba prenáša.]
Náuka Cirkvi o sviatosti kňazstva:
Katechizmus katolíckej cirkvi – Druhý oddiel, Tretia kapitola, 6. článok
KKC 1499 „Posvätným pomazaním chorých a modlitbou kňazov celá Cirkev odporúča chorých trpiacemu a oslávenému Pánovi, aby im uľavil a ich spasil, ba ich povzbudzuje, aby sa dobrovoľne spojili s Kristovým utrpením a jeho smrťou, a tak prispeli k dobru Božieho ľudu.“
Náuka Cirkvi o sviatosti pomazania chorých:
Katechizmus katolíckej cirkvi – Druhý oddiel, Druhá kapitola, 5. článok
KKC 1422 „Tí, čo pristupujú k sviatosti pokánia, (KKC 980) dostávajú od Božieho milosrdenstva odpustenie urážky spôsobenej Bohu a zároveň sa zmierujú s Cirkvou, ktorú hriechom ranili a ktorá sa láskou, príkladom a modlitbami pričiňuje o ich obrátenie.“
Náuka Cirkvi o sviatosti pokánia a zmierenia:
Katechizmus katolíckej cirkvi – Druhý oddiel, Druhá kapitola, 4. článok
KKC 1322 Svätá Eucharistia završuje uvádzanie do kresťanského života. (KKC 1212) Tí, čo boli krstom povýšení na hodnosť kráľovského kňazstva a birmovaním hlbšie pripodobnení Kristovi, prostredníctvom Eucharistie majú s celým spoločenstvom účasť na samej Pánovej obete.
KKC 1323 „Náš Spasiteľ pri Poslednej večeri v tú noc, keď bol zradený, ustanovil eucharistickú obetu svojho tela a svojej krvi, aby ňou v priebehu vekov trvale zachoval obetu kríža, kým nepríde, a aby tak zveril Cirkvi, milovanej Neveste, pamiatku svojej smrti a svojho zmŕtvychvstania: sviatosť milosrdenstva, znak jednoty, puto lásky, veľkonočnú hostinu, pri ktorej prijímame Krista, duša sa napĺňa milosťou a dostávame závdavok budúcej slávy.“ (KKC 1402)
Náuka Cirkvi o Oltárnej sviatosti – Eucharistie:
Katechizmus katolíckej cirkvi – Druhý oddiel, Prvá kapitola, 3. článok
22.4.2020
Milí rodičia detí pripravujúcich sa na 1. sv. prijímanie!
Vzhľadom na aktuálnu epidemiologickú situáciu spojenú s koronavírusom Vám oznamujeme, že Arcibiskupský úrad v Košiciach nariadil zrušiť všetky plánované spoločné slávnosti 1. sv. prijímania v našej arcidiecéze v mesiacoch apríl a máj. Hneď ako to bude možné, budeme Vás informovať o možnostiach, ako by sme slávnosť 1. sv. prijímania vašich detí mohli spoločne zorganizovať.
Dovtedy nech sa deti priebežne učia otázky ("Súhrn najdôležitejších otázok") a postup sviatosti zmierenia ("Sviatosť zmierenia - schéma svätej spovede") z učebnice náboženstva pre 3. ročník, str. 102-104. Ak by ste nemali k dispozícii učebnicu, tieto materiály nájdete tu v prílohe. Týmto Vás zároveň chceme poprosiť aj vašu o pomoc pri príprave svojich detí k prvému prijatiu sviatosti zmierenia a Eucharistie.
Myslíme na Vás a vaše rodiny v modlitbách a pri slávení sv. omší.
S pozdravom, vaši duchovní otcovia a katechéti
© 2025 www.antona.sk